Xitang

13 mei 2017 - Jiaxing Shi, China

Hiho!

10 mei zijn we vertrokken met de bus vanuit shanghai naar het waterstadje Xitang. We moesten eerst met de metro en daarna overstappen op een bus welke ons 100 km verderop zou brengen.

Het was een directe bus en we kwamen op tijd aan. Aangekomen bij xitang was er wel even een onvoorziene verrassing want we moesten 100 yuan (13.50 euro) pp betalen om in de scenic area van het stadje te komen. Ons hotel en vele anderen liggen binnen dit gebied dus dat is eigenlijk wel gek dat je moet betalen om bij je hotel te kunnen komen. Daarbij is de ticket maar 1 dag geldig en we zitten hier 4 dagen. Er in blijven geen probleem maar eruit en weer terug in is onmogelijk daar elk klein straatje een ingangs controle heeft. Dit is werkelijk het toppunt van toeristen uitbuiting.

Uiteraard zijn wij niet voor niets hollanders dus we wensen maar 1 keer te betalen :)

Het hotel vinden in de wir war van straatjes was wel ff een dingetje want het was lastig te vinden en de ingang lag in een klein steegje. Uiteraard alles alleen in het chinees aangegeven dus het is me tot op heden een raadsel hoe we er uiteindelijk terrecht zijn geraakt. Wel behoorlijk vermoeiend om naar zoiets te zoeken met een rugzak op en met volle zon en 30 graden.

De eerste 2 dagen hebben we wat door xitang ancient town gehobbeld en zelfs een boottripje gemaakt door het fraaie oude stadje. Wel megaveel touristische meukwinkels en bars en zelfs een discotheek straatje ;)
Ondanks dit vonden we het erg fraai maar de hitte nekte ons wel. De 2e dag was het 32 graden met een gevoelstemp van rond de 36.

De 3e dag hadden we het wel gezien en we wilde toch ook even buiten de ancient town neuzen want de chinese touristen waren we ff zat. We hadden de dag ervoor gezien dat de ticketchecks vanaf 18:00 onbemand waren dus we gingen maar naar buiten. Wel regenjassen mee want het regende en de temperatuur was gezakt naar 23... brrrr ;)

Wat een heerlijk stadje met superleuk volk is xitang! We hebben hier heerlijk rondgeslenterd en genoten van het gewone leven op straat. Tevens nog een klein tempel complexje gevonden voor de lokale bevolking waar ons verteld werd dat het morgen daar de hele dag feest zou zijn met diverse ceremonies. Na het eten wilde we terug naar ons hotel maar dat ging even niet door want op vrijdag zijn de controle punten bemand tot 21:00. We mochten er echt niet in!! Daar stonden we dan om 18.30. We zijn op zoek gegaan naar een manier om toch gratis er weer in te komen en hebben uiteindelijk toch een straatje ontdekt waar we naar binnen konden.

De laatste volle dag hadden we een willekeurig plaatsje 20 km van xitang op de kaart geprikt waar op internet niets over te vinden was genaamd ganyaozhen. We konden er met een lokaal busje komen en eenmaal aangekomen wachte ons een aangename verrassing. Een heel fraai tempelcomplex welke nergens in de boeken of internet is terug te vinden. Het was echt prachtig en we waren nog getuige van een ceremonie met zang dus onze dag kon niet meer stuk. Het dorpje zelf was ook een feest om doorheen te lopen. Buitenlandse touristen komen hier niet maar het gewone leven is hier mooi om te zien. We werden overal nagestaard en uitgelachen en bij een kijkje in een naaiatelier moest iedereen op de foto en werd ons te drinken aangeboden.

Deze 4 dagen rond xitang waren erg leuk. Naast het leuke hotel was de tegenstelling mooi om te zien. De tegenstelling van ultratoeristisch tot totaal onbekend 10 km verderop. Westerse toeristen zie je hier al helemaal niet ondanks het een kleine 100 km van shanghai ligt. In 4 dagen tijd 3 westerlingen tegen het lijf gelopen tegen 1 miljard chinezen. ;)

We hebben vanavond afgesloten met een feestmaal van diverse bvq gerechten en een schaal verse rivierkreeftjes en morgen gaan we door voor 4 dagen hangzhou. Een grote stad weer iets zuidelijker. Hopen dat het weer iets aangenamer word want vandaag was het weer tegen de 30. Naja genoeg gezeverd. Het is inmiddels 01:00 en morgen vroeg op voor de reis naar hangzhou!

1. Jenny mulder:
    13 mei 2017
    Super mooi verslag
  2. Lenie:
    14 mei 2017
    Altijd leuk om jullie verslag te lezen
  3. Saus:
    14 mei 2017
    Weer bijgelezen, mooie verhalen. Geniet ervan!
  4. Linda:
    20 mei 2017
    Fijn zo weinig toeristen en minstens zo mooi! Goed gedaan om een willekeurig plaatsje te prikken op de kaart en 'gewoon te gaan'. Jullie zijn beloond!