Hangzhou

17 mei 2017 - Hangzhou, China

Hoihoi

Even een beknopt verslagje uit hangzhou. We hadden vrij slechte wifi dus we lopen wat achter met de reisverhalen.

We hadden buskaarten 2 dagen van te voren geregeld voor de reis van xitang naar hangzhou. Een grote stad met 9 miljoen inwoners.

De busrit was erg relaxt en bij het busstation maar een taxi genomen om niet te hoeven slepen met die hitte.

Taxi chauffeurs rijden hier vaak met telefoon navigatie en de taxi adreskaartjes die ik voor de reis op mijn telefoon heb gezet doen tot nu toe dan ook prima hun werk :)

Smiddags om 1300 waren we klaar met incheck bij het prima hotel en zijn we wat door de stad geslenterd richting westlake. Eigenlijk de grootste attractie van hangzhou. Westlake is een enorm groot meer waar rondom bergen liggen met afgelegen gebieden met tempels theeplantages wandelgebieden boulevards etc.

Al lopend over de drukke boulevard werden we de english corner ingetrokken waar chinezen met buitenlanders proberen te communiceren om hun engels op te halen. We hadden de grootste moeite om daar weg te komen want iedereen wist van alles en nog wat over nederland te vertellen. Het was te warm om te lopen en het voelde als 35 graden.

Savonds zijn we naar de avondmarkt geweest waar buiten touristische meuk ook veel kleding en lederwaren verkocht worden. We hebben in een chinees-arabisch restaurant overheerlijk gegeten en een zwerver aan eten en wat geld geholpen. Normaal lopen we zwervers voorbij maar we zaten bij het raam toen er een oud mannetje voorbij kwam die aangaf dat hij honger had. We hebben wat soep en brood voor hem gekocht en hem wat geld gegeven. De man had echt honger. Kwijlend zat hij op straat te genieten van zijn maaltijd.

De volgende dag hebben we ons door een taxi aan de overkant van westlake laten afzetten voor het lingyin tempel complex en yongfu klooster. Ook zijn we bij fey lai feng geweest waar uitgehakte beelden in rotsen te bewonderen zijn. Het gebied is erg groot en het was geweldig imposant weer. De uitgehakte beelden echt uit lang vervlogen tijden en het tempel complex erg fraai met een top10 notering van mooiste tempels in china.

We hebben er de hele dag doorgebracht. In de avond heeft clau ff rust gepakt en wij hebben bij een chinees-japans restaurant gegeten.

De volgende dag heeft cora rust gepakt ivm haar reuma. Clau, ma en ik hebben een dag stadswandeling gemaakt met als eerste doel treinkaartjes scoren voor de vervolg reis. Treinkaartjes ging prima en vervolgens zijn we teruggelopen naar een oude wijk rond de donghe rivier in hangzhou. Er hing een gigantisch zwart rood ballen bord en clau en ik konden het niet laten om daar heel groot feyenoord van te maken daar ze net kampioen waren geworden ;) Daarna door naar de drumtower van hangzhou. Een leuk gebied met wat oude stadsmuren en theetuinen. Daarna door naar hefang street wat ook weer 1 grote touristen kermis maar erg gezellig was. Die avond wilde clau ook mee naar de japanner en daar hebben we japans gegrild. Erggg jummie ;)

De laatste dag in hangzhou zijn we weer naar de andere kant van westlake gegaan om naar de longying theevelden te gaan. We hebben daar door de fraaie theevelden gelopen maar het zag er wat verdroogd uit hier en daar door de hitte. Het voelde weer als 35+ graden dus een wandeling in de bergen valt dan niet mee. Het laatste stuk zijn cora en ma beneden gebleven maar clau en ik verdwaalden haast en waren 2 uur later pas terug. Smiddags zijn cora en ik wat gaan rusten. Ma en Clau zijn naar het theemuseum geweest en hebben de middag doorgebracht in de theetuin in de stad.

Rond 4 uur hebben cora en ik fietsen bij het hotel geleend voor een stadsrit per fiets. Het hotel stelde de fietsen gratis ter beschikking. We hebben wat door de stad gefiets en ergens gegeten in een vreetschuur. Rond 20:00 waren we bij de boulevard bij westlake waar de fietsen in een drukbezet fietsenrek op slot hebben gezet om te gaan kijken bij een fonteinshow op de boulevard. Het was er heel druk en superleuk maar de show viel wat tegen in vergelijking met de eerdere show in nanchang. Ff thee gelurkt en om 2030 weer terug. Bij het fietsenrek wachtte ons een verrassing want er was een fiets gestolen! WTF!!

Wij een politie mannetje aangehouden en we moesten in een golfkarretje mee door de drukke massa naar het politieburo aan de andere kant van de boulevard. Daar aangekomen moesten we weer terug met het golfkarretje om de plaats delict aan te wijzen en daarna weer terug naar het politieburootje hahaha 3 keer op en neer en de lui maar scheuren in dat karretje. Na veel gedoe en hulp van de vertaalapp kregen we een verklaring mee dat de fiets gestolen was en werden we weer met het golfkarretje naar de anderekant van de boulevard gesjeesd waar cora dr fiets nog stond. Een taxi mannetje wilde ons terugbrengen naar het hotel met de fiets half uit zijn auto stekend werden we teruggebracht. Wel ff schaamrood op de kaken als je bij het hotel moet vertellen dat hun fiets kwijt is maar zonder problemen en 36 euro voor de fiets armer sloten we zo om 23:30 de laatste avond in hangzhou af.

Voor de volgende dag staat het afgelegen in niemansland liggende dagangtou op ons bestemmingskaartje waar we inmiddels ook weer veilig aangekomen zijn.

Meer verhalen binnenkort! :)

1. Jeannette Bakker:
    19 mei 2017
    Leuk verhaal weer! Groetjes aan iedereen!
  2. Hanneke Perier:
    19 mei 2017
    Geweldige foto's weer en Cora ik moet het gewoon zeggen....er loopt daar een totaal ander mens dan een aantal jaren terug....ik vond je toen ook al lief maar wat een verschil....Het plezier spat eraf bij iedereen.
  3. Cora:
    20 mei 2017
    Bey Hanneke lief dank je hebben het super naar onze zin. Xxx
  4. Linda:
    20 mei 2017
    Wat een mooie foto's, en wat bijzonder dat jullie dit samen doen. Nog heel veel plezier verder, het ziet er super uit!!