Shanghai

10 mei 2017 - Shanghai, China

Hoihoi

Het is alweer even geleden maar op 5 mei vertrokken vanuit nanjing naar shanghai.

De treinreis verliep soepel en de overstap naar de metro was ook snel gevonden. Ook hier werkt de metro net als in nanjing zeer efficient. Ze hebben 14 metro lijnen welke meer dan 600 km bestrijken en vervoeren meer dan 700 miljoen mensen per jaar. Sommige metro stations zijn heel groot en hebben diverse overstap punten en meer dan 20 exits per station.

We hadden de boel voorbereid thuis en wisten welk station en welke exit we moesten hebben. Vervolgens waren we in een paar minuten bij het hotel.

In eerste instantie kregen we een kamer zonder raam maar na wat zeuren bij de balie kregen we een prima kamertje met 2 ramen en een fraai uitzicht.

Het hotel ligt tevens in een leuk wijkje dichtbij de bund en nanjing pedestrian street dus binnen een paar minuten lopen was er vertier genoeg.

De eerste avond hebben we wat rond geslenterd en heerlijk gegeten. Het eten smaakt in elke streek net weer even wat anders maar elke keer is het smullen geblazen.

De volgende dag was de grote dag en sochtends zijn we claudia en ma op een van te voren afgesproken plek gaan halen! Zij reizen een maandje met ons mee en bij het weerzien was het ff huilie huilie ;)

Na incheck zijn we savonds via pedestrian street naar de bund gelopen en waren precies op tijd voor het moment dat alle lichten daar aangaan. Wat een fraaie skyline is dat zeg. Wat een uitzicht! En wat een mensenmassa! Maar absoluut de moeite waard! Na een smikkelfestijn op tijd naar bedje gegaan want zij hadden een flinke reis achter de rug natuurlijk.

De dag erop zijn we naar yuyuan garden geweest. Een oud park met wat oude maar commerciële straatjes en een tempel. We hebben ook daar ons prima vermaakt. Smiddags zijn we naar peoples park geweest. Dat is wel speciaal want op zondag staat het helemaal vol hier met ouders die op zoek zijn naar een partner voor hun zoon of dochter. Al die mensen staan met bordjes met info over hun kroost en de passanten lezen en kijken of er iets interessants tussen zit. Soort real life dating markt ;)
Die avond wat gegeten en vroeg naar bedje want de vermoeiende reis zat nog in de benen.

De dag erna zijn claudia en ik naar het shanghai museum geweest waar een schat aan historische informatie over china te vinden was. Cora en ma zijn naar een ondergronds shopping centrum geweest.
Savonds hebben we de pedestrian street afgehobbeld. Erg leuk en mooi aangelegd maar veel te dure winkels.

De laatste dag moesten we eerst claudia verrassen met een lang zal ze leven en kaarsjes want ze is 52 geworden! Na een verjaardags noodle ontbijtje zijn we naar taikang road en the french concessions geweest. Een wirwar van oude straatjes uit de jaren 30 met veel franse invloeden. Het was erg leuk maar erg touristisch. Smiddags hebben ma en cora even rust gepakt en claudia en ik zijn naar het urban planning exhibition center geweest waar een expositie was van de ontwikkeling van de stad. Beroepsmatig interessant voor claudia en ik hobbelde mee vanwege mijn interesse voor oude fotos. Een fraaie expositie waar heel duidelijk word hoe de stad in 40 jaar is veranderd en hoe alles de grond is uitgestampt. De stad heeft inmiddels meer dan 24 miljoen inwoners dus enige planning voor de toekomst is hier wel nodig ;)

Rond 6 uur zijn we als afsluiting naar de shanghai tower geweest wat het op ena hoogste gebouw van de wereld is. Het uitzichts deck is zelfs het hoogste uitzicht punt van de wereld.
Met een supersnelle lift word je met 18 meter per seconde naar boven geschoten maar je merkt daar weinig van. Boven was het uitzicht geweldig.

De verjaardag van claudia hebben we afgesloten met een overheerlijk diner in ons inmiddels vaste tentje. Cora had kaarsjes geregeld en het personeel vond het leuk en heeft ook meegezongen ;)

Voor morgen staat het stadje xitang in de planning waar we 4 dagen zullen blijven. Buskaartjes hebben we al gefixt dus dat moet goedkomen.

We hebben maar een klein deel van shanghai gezien maar het is echt een fantastische stad waar je wel 2 weken zoet kunt zijn. Voor nu gaan we slapen maar snel nieuwe verhalen uit xitang waar we op het moment van schrijven inmiddels veilig en goed zijn aangekomen!

Alle videos en fotos zijn geupdate dus veel kijkplezier en tot snel!

1. Hanneke Perier:
    10 mei 2017
    Geweldige foto's weer....wat een ongelooflijk kleurrijk land....je foto's zijn niet saai....wat een verscheidenheid aan....ALLES!!
    Leuk dat Claudia en Marry met jullie meereizen....kun je inderdaad af en toe opsplitsen....groeten aan iedereen....Liefs!!
  2. Alien:
    10 mei 2017
    Leuk om jullie zo te volgen. Mooie foto's! Hartelijke groeten
  3. Lenie:
    11 mei 2017
    Prachtige foto's en shanghai wat een lichten festijn heel mooi. Veel plezier met juliie viertjes. Tot de volgende keer
  4. Jose de Kreij:
    11 mei 2017
    fijn dat we weer wat horen en Claudia nog Gefeliciteerd,weer mooie fotoos.
  5. Rozi:
    12 mei 2017
    Claudia nog gefeliciteerd,leuk jullie reisverhalen,heel veel plezier ,groetjesssss
  6. Claudia Molendijk:
    12 mei 2017
    Dank voor jullie felicitaties! Ik had een leuke dag in Shanghai!