Dag 29 - Beijing

7 augustus 2014 - Beijing, China

Hier nog een wat verlaat reisverslag van onze laatste volle dag in beijing.

In de ochtend weer lekker relaxt gedaan en we zijn rond half 10 met de taxi (luie wij) naar de zgn lama tempel gereden wat als een van de belangrijkste boeddhistische tempels in china word gezien.

Met een kwartiertje rijden waren we aangekomen en de ingang zat aan een drukke straat. De ingang zoals al eerder gezien met een grote mooie houten poort. Veel mensen komen hier om te bidden en wierrook af te steken en het was er gewoon mistig van de dampen :)

Binnen in het complex stonden een aantal fraaie gebouwen met daarin een groot assortiment aan boeddha beelden en de een nog groter en mooier dan de andere.

Het was mooi om te zien hoe enerzijds de mensen vol respect aan het bidden zijn en aan de andere kant toeristen (waaronder wijzelf) gewapend met fotocameras ongegeneerd fotos staan te nemen ;)

Rond het middaguur waren we uitgekeken en besloten alsnog de verboden stad mee te pakken want in peking zijn geweest zonder de stad te hebben gezien is natuurlijk zonde :) een taxi begreep direct waar we heen wilde en de goede man zette ons met 10 minuten voor een paar euro af. We dachten naar binnen te gaan maar blijkbaar stonden we aan de uitgang en moesten erom heen. Het zou een uur kosten om om het mega complex te lopen dus dan maar weer een taxi wat niet meeviel om te krijgen op de drukke afgezette straat.

Toch binnen 20 minuutjes een gevonden en met 10 minuten stonden we aan de goede kant. Wel eerst even door een tassen controle en daar werden we gek :) wat een mensenmassa en wat een gedrang om door 2 poortjes heen te komen :)

Uiteindelijk binnen was het erg fraai, en megagroot. Het is een complex dat ooit heeft gedient als keizerlijk paleis waar niemand in of uit mocht. Veel ruime pleinen van binnen met wat tempel achtige gebouwen waar je alleen naar binnen kon kijken. Het was wel erg indrukwekkend om hier rond te lopen en we hadden dan ook de hele middag nodig want er leek met de tuinen erbij geen einde aan te komen.

Rond 5 stonden we weer buiten en zijn richting hotel gegaan.na wat te hebben ofgefrist en onze spullen ingepakt (we hadden inmiddels onze rugzakken verruild door nieuwe koffers) zijn we als afscheid chinees gaan fondueen ergens midden op straat.

Het was weer hilarisch tussen de chinezen en toen ik iets wilde bijbestellen en naar het bord moest lopen om een plaatje aan te wijzen stapte er een mannetje van een jaar of 7 het restaurant uit en begon zo op straat te pissen pal naast onze tafel :) haha het is heerlijk ongecompliceerd hier en we zullen het gaan missen.

We waren met 40 euro voor 2 man helemaal los gegaan op het eten en hebben echt van alles en nogwat besteld. Het was dan ook het duurste etentje van de hele vakantie :)

Met een overvolle pens rond 2330 zijn we gaan slapen want morgen de vervelende terugreis naar huis, want we hebben het zo naar ons zin en een maand in dit geweldige land is echt te kort :(