Dag 25 - Beijing

3 augustus 2014 - Beijing, China

Ondanks de boemeltrein hebben we vannacht toch redelijk geslapen. Ik lag op het middelste bedje en cora lag op het onderste bedje en boven ons lag nog een chinese die ik eigenlijk niet heb gezien of gehoord. We werden rond 5.15 wakker en moesten toen nog een uurtje.

Het was wel een hele klim om eruit te komen en dat in de vroege ochtend... terwijl ik naar buiten keek zag ik dat het bewolkt was en de buiten wijk van beijing was al in zicht. Wat een megastad met 20 miljoen inwoners!

Nog even een cigaret gerookt en bij de wastafelcabine was het een drukte van jewelste met slaprige chinezen ;)

Eenmaal aangekomen op het station hebben we even snel een bak koffie naar binnengewerkt bij de mac en daarna op weg naar de taxistandplaats. De eerste 4 taxis wilde ons om eoa duistere reden niet meenemen maar uiteindelijk was het raak.
De man reed ons met een half uurtje richting bestemming en we begrepen dat de taxi niet op deze bestemming kon komen en toen hij stopte wees hij een drukke straat in en zei dat we ergens die kant op moesten lopen. We hadden werkelijk geen idee waarom ;)

Op straat zoekende naar het adres schoot een goed engelssprekende chinees ons te hulp en zei dat ons hotel midden in 1 van de hutongs (woongebied met oude smalle straatjes) lag en de goede man wees ons de weg. Al lopend door de hutongs begrepen we waarom taxis ons niet wilde of konden brengen want hier met een auto rijden is onmogelijk.

Ondanks dat we heel centraal in beijing zitten zijn deze hutongs echt fantastisch :) palen waar een wirwar aan electrische bekabeling aan hangt verwacht je niet in een stad als beijing ;) overal mensen voor hun huisjes en kleine bakkerijtjes en winkeltjes waar de mensen hun dageljjkse levensbehoefte vandaan halen. Echt super om te zien ;)

Toen we bij het hotelletje waren aangekomen even snel afscheid van de man genomen en geprobeerd in te checken bij het hotel. Ook hier ging het niet vanzelf want geen hond die ook maar 1 woord engels sprak :) na een kwartiertje tobben waren we er nog niet uit en bij toeval kwam er een stadsgidse de lobby in lopen voor 1 van de andere gasten. Ze moest toch nog wachten en hielp ons op weg. Een reservering was vooruitbetaald en de andere niet en uituindelijk kwam alles goed. Het was inmiddels rond half 10 in de ochtend en op het bookingform stond een inchecktijd van 1400 maar met wat hulp leek alles snel geregeld te kunnen worden. Ik had ondertussen wat versgebakken broodjes met vlees en ei bij een bakkertje om de hoek als ontbijt gehaald. Echt een piepklein bakkerijtje aan een huisje met een gore bakplaat waarop werd gebakken, maar het smaakte supervers en heerlijk :) Rond half 11 waren de kamers al klaar en konden we erin. Geen al te grote kamer maar ruim genoeg met prima douche voor 20 eur per kamer per nacht is dat best ok ;)

We besloten eerst even bij te komen van de vroege aankomst en de tassen uit te pakken. Rond half 2 smiddags zijn we de stad ingegaan met de intentie om het plein van de hemelse vrede en de verboden stad te bezoeken. Het was toch een aardige wandeling en het was even zoeken voor we op het plein stonden. Alle straten zijn voor voetgangers afgesloten met hekken en je moet onder de weg door om over te kunnen steken. Overal politie en militairen om de boel in het gareel te houden. Na ongeveer 3 km te hebben om gelopen stonden we dan op het gigantische plein waar het redelijk druk maar overzichtelijk was. Hier en daar beelden en communistische tekens en je krijgt wel een indruk hoe het geweest moet zijn met de bekende demonstraties die hier geweest zijn. Erg indrukwekkend in iedergeval. Aan de overkant zagen we de verboden stad met een grote afbeelding van mao en ook hier weer een getob om aan de andere kant van de weg te komen. Eenmaal daar hebben we viavia de trip voor morgen naar de chinese muur geboekt wat zon 80 km buiten de stad ligt. We boekten de trip bij een man die chinese kaligrafie studeerde en kochten daaar nog een leuk souveniertje. Een hand geschilderde rol met daarop geluk en onze namen in chinese karakters. Wie weet staat er heel iets anders maar dat weten wij toch niet ;)

Bij aankomst bij de verboden stad moest je eerst 3 grote gebouwen in oude bouwstijl onderdoor waar het behoorlijk druk was maar toen we kaartjes wilde kopen bleek dat de kaartverkoop al gesloten was en deze bezienswaardigheid elke dag rond half5 dichtgaat. Enigzins teleurgesteld maar snel ergens een biertje gedronken en we zullen van de week terug moeten om het alsnog te bezichtigen, met als voordeel dat we er dan wat sneller zullen zijn :)

Op de terug wandeling hebben we een noodle restaurant gevonden waar het eten simpel maar lekker was en daarna terug naar de kamer gegaan want het was al met al een bewolkte, maar hete vermoeiende dag. We waren om 2100 terug en na wat boodschappen voor het ontbijt voor morgen en nog een biertje in de kleine lobby hebben we deze dag voor gezien gehouden.

Als het goed is worden we morgen ochtend om 700 bij het hotel opgehaald voor een trip naar de chinese muur. Ik ben benieuwd :)

Tot morgen!

1. Claudia Molendijk:
    4 augustus 2014
    Leuk dat jullie in hutongs 'wonen'. Ze zien er gelukkig niet gepimpt uit. Bij de lama tempel is een wijkje met hutongs die ze speciaal voor de toeristen hebben opgeknapt. Is lang niet zo leuk als waar jullie zitten.
    Gaan jullie nog peking eend met van die kleine pannekoekjes eten? Is erg lekker.
    Geniet van jullie laatste dagen! !!