Jiuhuashan

27 april 2017 - Chizhou Shi, China

Hoihoi.

Paar dagen geleden vanuit xidi naar jiuhuashan. We hadden een taxi geregeld en deze was op tijd en op de afgesproken plek. De rit van zo'n 200 km was fraai en de taxi reed goed door.

We hadden deze plek als tussenstop gekozen vanwege de boeddhistische achtergrond van deze plaats. Zie : https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Jiuhua_Shan

Aankomst bij het hotel verliep soepel en na het uitpakken van onze rugtassen even het dorpje hier ingelopen. Dat viel ff tegen want er was weinig. We zitten aan de voet van de berg en alles hier is nieuw. Net niet van de grond gekomen bebouwing puur gericht op tourisme.

De 2e dag zouden we de berg bezoeken maar helaas zonder toeristen kaart was dit niet mogelijk. Een groot busstation waar je entreekaarten voor het gebied moest aanschaffen. Daarnaast buskaartjes voor het vervoer erheen en ook nog eens aparte tickets voor de kabelbaan. Gelukkig hadden we nog een sponsering van jenny (mijn tante) en johan gereserveerd dus deze dag is dan ook aan hen opgedragen. Onze dank nogmaals voor de bijdrage !! :)

Met de tickets, bus- en kabelbaankaartjes in de pocket vertrokken we vol goede moed! Het weer was niet erg fraai maar het was droog. Na 15 km haarspeld bochten kwamen we met de gele touristenbus aan in jiuhua waar het een drukte van jewelste was. Overal boedda tempeltjes en wierrook stalletjes. Alleen maar chinese touristen en bezoekers met een religieus doel. Ook veel bedelaars. Wel iedereen even behulpzaam want de weg vinden is wel lastig. De bordjes zijn wel in het engels maar er is geen routekaart te vinden.

Na het dorp zijn we richting kabelbaan gegaan voor het hoogste punt en de tian tai tempel. Al moe van het slenteren kwamen daar nog eens 300 miljoen traptreden op ons af. Het weer begon om te slaan en te regenen en het was boven zon graad of 16. Het voelde koud aan. Tis maar net wat je gewend bent natuurlijk want we hoorde dat het in nederland gevroren heeft dus we mogen niet klagen ;) de kabelbaan rit was fraai ondanks het beperkte zicht en de laatste kilometer trap omhoog was erg zwaar. Boven viel de tempel wat tegen maar het gevoel er te zijn maakte alles goed.
Savonds moe en versleten terug bij het hotel heerlijk gegeten en moe naar ons bed gegaan.

De volgende dagen lekker relaxt gedaan en wat dorpjes in de omgeving bezocht. Het blijft super om naar plekken te gaan waar geen hond komt. Je word zo nagekeken op een lachwekkende manier en iedereen wil met je op de foto. We hebben nog even een tuktuk genomen toen we te moe waren om het laatste stuk terug te lopen.

Als laatste wilde we nog even naar het enorme beeld wat hier overal vandaan te zien was. Uiteindelijk besloten het te skippen en de reden hiervoor kun je terug vinden in de videos ;)

De plek hier was fraai maar weinig te doen en de entreeprijzen heb ik nog nergens zo absurd gezien. Dus beetje dubbel gevoel bij deze plek.

Morgen door naar chizhou. Een onbekend stadje met 1.5 miljoen inwoners. Benieuwd wat we daar gaan aantreffen.

De tijd vliegt. We zijn al bijna een maand onderweg en we hebben het zo goed naar ons zin! Nog een weekje en dan komen mijn moeder en zus over als we in shanghai zijn... dat word huiliehuilie ;)

1. Jenny mulder:
    27 april 2017
    Super Ron en cora dan is erg leuk om te lezen
  2. Ron & Cora:
    27 april 2017
    @jenny : jullie nogmaals dank! Gr aan johan ook natuurlijk ;)
  3. Hanneke Perier:
    27 april 2017
    Je kan toch ook lachielachie doen in plaats van huiliehuilie....
  4. Ron & Cora:
    27 april 2017
    @ hanneke : clau en coor zijn huilebalken ;)
  5. Claudia Molendijk:
    Jaaaaa....huiliehuilie....heerlijk toch ;)
  6. Claudia Molendijk:
    27 april 2017
    Interessant die heilige berg!
  7. Cora:
    27 april 2017
    Heerlijk huilen van geluk om jullie weer te zien
  8. Marry:
    27 april 2017
    Daar ben je klaar mee een maand met twee huile balken