Dag 23 - Pingyao

1 augustus 2014 - Jinzhong, China

Vannochtend even uitgeslapen en na een heerlijk ontbijt zijn we rond half 11 op pad gegaan.

We hadden een taxi voor een halve dag geregeld om 2 oudere tempels te bezoeken.

Heerlijk als je hier wegrijd en merkt dat er minder touristen hier zijn. Het was rustig op de weg en na een half uurtje rijden waren we bij de oude Zhenguo tempel net buiten Pingyao. We waren hier praktish alleen en dat is wel heerlijk na al die megatouristen attrakties. Deze tempel is in zeer oude staat en staat op de lijst om opgeknapt te worden dus over een paar jaar zal het hier ook wel een drukke bedoeling zijn :)

Het complex met een paar echt oude gebouwen deed heel rustiek aan en ondanks de soms tegen vervallen staat aan verkerende beelden vonden wij het bijzonder. Overal bordjes met waarschuwingen dat er niet gefotografeerd mocht worden maar zonder enige vorm van toezicht heb je daar als tourist natuurlijk lak aan :)

Na een uurtje te hebben rondgelopen in met een hitte van zon 35 graden liepen we terug naar de ingang waar de chauffeur keurig stond te wachten en de motor van de minivan al draaiende had voor de airco ;)

Na nog eens een half uurtje rijden kwamen we bij de Shuanglin tempel aan die ongeveer in dezelfde staat verkeerde maar hier waren de wegen al voorbereid op het massatourisme door een veld aan splinternieuwe parkeervakken die allemaal leeg waren ;) bij deze tempel is men reeds begonnen met de restauratie waardoor het hoofdgebouw in de bamboe steigers stond en afgesloten was, maar de overige gebouwen waren wel toegankelijk en met de entree van 2 euro mochten we hier niet klagen ;)

Na anderhalf uur waren we in de steeds meer toenemende hitte inmiddels uitgekeken en met een half uurtje weer terug bij het hotel. Onderweg hebben we ons weer zitten vergapen aan het chaotische verkeer en de manier waarop chinezen de hele dag op straat bezig zijn met van alles en nog wat.

Na de lunch terug bij het hotel zijn we de stad nog even ingelopen en even buiten de stadsmuur geweest waar het leven er compleet anders uitziet met fietsenmakertjes en schoenmakers die met oude machines hun dagen op straat doorbrengen.

Rond 5 weer terruggegaan want om half 6 stond een chinese massage in onze hotelkamer op de planning. 2 wat oudere dames hebben ons vrij hardhandig maar een overheerlijke massage van 50 minutdn gegeven voor nog geen tientje pp ;) alles op de chinese manier. Hardhandig en zonder olie.. het was hilarish, pijnlijk maar heerlijk ;) af en toe was het wel lachwekkend maar toen ze met hun knieen op onze rug zaten was het wel wat pijnlijk ;) na 50 minuten voelde we ons als herboren met een heerlijke los gevoel en soepele huid! Voor herhaling vatbaar dus ;)

Na het diner nog wat in de stad geslenterd en kwamen we terrecht bij een lokale eettent waar we nog wat biertjes op hebben. Heerlijk om het straatleven en de eetgewoontes van de chinezen te bewonderen ;)

Morgen een relaxdag bij het hotel. Rond 1200 uitchecken, maar we kunnen de rugzakken hier laten en de stad in. Want om 2030 hebben we een slaaptrein waarmee we rond 0630 zullen aankomen voor een kort weekje op onze laatste bestemming beijing.

1. Claudia Molendijk:
    2 augustus 2014
    Fijn hoor zo'n rustige plek om ff bih te komen. De foto's van de beelden in de oude tempels zijn prachtig. Kun je je toch niet voorstellen dat het daar over een paar jaar ook megadruk is?
    Nou, op naar de laatste etappe alweer. Tis wel heel snel gegaan he? Geniet nog van jullie laatste weekje.