Dag 22 - Xian - Pingyao

31 juli 2014 - Jinzhong, China

Voor vandaag stond de reis naar pingyao in de planning.

Gelukkig niet al te vroeg op want de trein zou pas 1200 vertrekken. Na een lekker continentaal ontbijt bij het hostel zouden om half 10 2 taxis klaar staan voor de rit naar xian bei ( noord treinstation)

2 taxis waren goedkoper dan 1 grotere en we waren voor een rit van 40 minuten door de inmense stad in totaal zo'n 17 euro kwijt

Aan gekomen bij het supermoderne station stonden we wel even te kijken want het was zo groot als een vliegveld :)

Ook hier weer bagage controle en een grote wachthal en onze trein zou op tijd vertrekken van gate b5.

We hadden deze treinrit al in hongkong geregeld dus waren we verzekerd van de hoge snelheidslijn met een bullet train. Nadat de gate openging stonden we op het enorme perron met voor ons de hypermoderne trein. Binnenin vliegtuigstoelen met klaptafeltjes en voldoende ruimte voor de bagage. De trein vertrok en het was bijzonder comfortabel en de tussenstations en snelheid van de trein werden op een display in het engels en in het chinees aangegeven. Onderweg was het landschap met mais en rijstvelden niet heel spannend maar de snelheid van 250 km/h was wel lekker, en we kwamen dan ook na 3 uurtjes aan in pingyao, waar we in ons originele reisplan we rekening met 9 uur hadden gehouden.

Aangekomen in pingyao is alles even anders. Geen grote mensenmassa's en een taxi ritje van een half uurtje voor 5 euro ;)
We reden naar pongyao toe wat een relatief kleine plaats is. Deze plaats heeft een van de bestbewaarde stadsmuren van china en binnen deze muur een van de authentiekste stadjes schijnt te zijn. Uiteraard genoeg bebouwing eromheen maar niet in de mate van miljoenensteden als chengdu en xian.

De taxi chauffeur had het hotel al opgebeld en wist niet precies waar hij moest zijn. Hij werd naar de westgate gestuurd waar we werden opgewacht door het hotel personeel. We moesten een stuk lopen door de nauwe straatjes waar wel veel elektrische busjes reden voor de touristen.

Als snel kwamen we in een oud klein zijstraatje met daarin het bordje yide hotel! Ja we waren er ;)

Bij binnenkomst was er het wauw gevoel! Echt oude originele bouw van een paarhonderd jaar met diverse binnenplaatsen waar je je een paarhonderd jaar terug in de tijd waant. Alle details behouden zoals de grote houten tussendeuren, verlichting en bestrating. Met in de binnenplaatsen wat houten tafels waar je van de ultieme rust kunt genieten. De kamers ook perfect met dezelfde uitstraling. Echt perfect.

Savonds in het geweldige restaurantje van het hotel (ook weer met dezelfde uitstraling) genoten van lokale gerechten en savonds het oude stadje in. Dat was dan weer meer op touristen gericht vol winkeltjes met prullaria en eethuisjes.

Het was ondanks het niet al te drukke programma toch een vermoeiende dag want de hitte met zon 36 graden hakt erin ;)

Savonds rond 2300 naar bed en morgen even kijken wat we hier verder kunnen doen!