Xidi

22 april 2017 - Huangshan Shi, China

Hoihoi!

Gisteren hadden we even tijd om wat relaxt op te staan voor de naar verwachting lastige reis naar xidi.

Rond 11 uur hadden we een taxi en zaten veels te vroeg op het grote treinstation van nanchang. Gelukkig genoeg te doen en te zien daar en met een hapje eten bij dicos (chinese kfc) vloog de tijd.

Om 14.10 hadden we de snelle trein van nanchang naar huangshan north een reis van 2.5 uur. Halverwege commotie alam toen alle stoelen in de trein omgedraaid moesten worden omdat bij een tussenstop de trein ineens de andere kant op ging ;)

We kwamen 1630 aan op huangshan en ik had gelezen dat de laatste bus naar xidi dan al vertrokken was maar gelukkig voor ons ging de laatste bus om 1800 ;)

Na een redelijke busrit van een uur en een kwartier kwamen we aan in xidi en het was inmiddels donker geworden. We moesten ondanks dat we een hotel hier hebben toch een touristenkaart van 10 euro kopen om het plaatsje in te komen.... raar gedoe ;)

Het hotel in het dorpje snel gevonden in en de kamer was klein maar met een inpandig balkon wel verrassend!

Snel naar bed want we waren op van de reisdag.

Vannochtend was het wow gevoel daar toen we de gordijnen open deden en uitkeken op het plein met aangrenzend water van het dorpje. Alles in oude bouwstijl wat een enorme afwisseling is met de 2 laatste grote steden. Na een snel westers ontbijtje in het hotel hebben we bijna de hele dag doorgebracht in de oude straten van xidi. Wel touristisch met allemaal winkeltjes maar niet zo extreem als in andere plekken.

Je krijgt hier echt het gevoel dat je een paar honderd jaar terug in de tijd stapt. Veel huizen toegankelijk en als soort museum ingericht. Ook zagen we veel jonge lui die voor schoolprojecten aan het tekenen of schilderen waren. Inspiratie genoeg hier lijkt me ;)

Net buiten het dorpje zijn we de heuvel nog opgeweest voor een mooi uitzicht over xidi en de vallei en dat was adembenemend.

Lekker simpel en goedkoop gegeten en morgen gaan we een uitstapje naar een dorp verder maken genaamd hongcun.

Beetje zelfde bouwstijl maar iets groter en bekend van de film crouching tiger, hidden dragon. Dus ben benieuwd omdat ik zelf groot fan van die film ben ;)

Voor overmorgen staat er weer een reisdag geplanned maar wat ons betreft was xidi zeker de moeite waard!!

1. Marry:
    22 april 2017
    Het is heel veel afwisseling en dat lijkt me erg leuk fijne dag morgen
  2. Jose de Kreij:
    ziet er mooi uit
  3. Claudia Molendijk:
    22 april 2017
    Wow, gave foto's. Prachtige omgeving.
    En geniet morgen ook nog van de mooie oude dorpjes!
  4. Lenie:
    Mooie foto's succes
  5. K.Kronkelz:
    23 april 2017
    Geweldig!
  6. Hanneke Perier:
    25 april 2017
    Echt WOW....maar dat bloemwater zou ik niet drinken....hahaha