Hongkong

2 juni 2017 - Hongkong, Hongkong

Omdat Ron en Cora momenteel een slechte wifi verbinding hebben moeten jullie het doen mijn (Claudia) verhaal over Hongkong ;)

Vanuit Fuding reizen we ca 1100 km naar Hongkong. Gelukkig brengt de hogesnelheidslijn ons naar Shenzhen in ca 7 uur. Het is een erg comfortabele trein en de reis is dan ook zo voorbij. Wat te knabbelen en een bakje noedels…..Vanuit Shenzhen gaan we met de metro naar de grens en verlaten we definitief China.  In Hongkong stappen we in een heel oude metro met erg lelijke metrostations. Wat een verschil met China !
Even wennen hoor Hongkong. Het is een heel andere wereld en niet te vergelijken met China. Wat ons opvalt is dat het eten veel minder lekker is. Omdat Hongkong een voormalige Engelse kolonie was eten ze voor ontbijt vaak eieren met toast, witte bonen en thee met melk. Het eten is ook veel duurder. De hotelkamers zijn duur en heeelll veeellll kleiner en de mensen in Hongkong zijn anders. Ik merkte dat ik toch op mijn tas ging letten terwijl dat in China helemaal niet aan de orde is geweest.
Alle verandering is moeilijk zeggen ze wel….en ach na een dagje waren we ook wel weer gewend in Hongkong.

Voor ma en mij zijn het alweer onze laatste vakantiedagen en komt het afscheid dichterbij. Ron en Cora willen nog heel graag terug naar China om daar afscheid te nemen van de geweldige tijd die ze in China hebben gehad en van de Chinese mensen en cultuur. Dus op naar het visumbureau van de Chinese overheid om daar een verlenging aan te vragen voor één maand. Ma en ik gingen ondertussen de skyline van Hongkong bekijken en we zijn met de met de ferry naar de overkant gevaren. Dat maakte onze Hongkong ervaring toch wel weer goed ! We hadden met Ron en Cora afgesproken bij de Man Mo tempel. Een tempel die op mij een bijzondere indruk had gemaakt toen ik voor het eerst in Hongkong was (1999).
Het wachten op Ron en Cora duurde lang en we zaten ook wel een beetje in spanning…zouden ze een visum krijgen of niet……niet dus ! Omdat ze een visum voor twee maanden in hun paspoort hadden, kregen ze te horen dat ze toch al twee maanden waren geweest ? Ze konden alleen een visum voor twee weken krijgen mits ze een terugvlucht hadden geboekt. En dat hadden ze niet. Terwijl ze wel een heel reisschema met hotelreserveringen konden overleggen, inclusief de laatste reservering in Hongkong. Dit had Ron thuis al voorbereid maar het maakte geen indruk bij het visumbureau. De ambtenaren waren vastbesloten…geen visum !
Tja…wat nu. Ron en Cora waren behoorlijk, en dat is zacht uitgedrukt, van de kaart en teleurgesteld. De chinezen zijn zulke aardige en behulpzame mensen en bij zo’n visumbureau wordt je dan als halve crimineel behandeld. Je zou denken…hoe meer toeristen naar China hoe beter toch ?

Na de lunch en na het terug varen met de ferry zijn we naar een particulier visumbureau gegaan om daar eens te polsen of en welke mogelijkheden er nog waren. Bij een ranzig bureautje met een ma flodder achter de balie wisten ze te vertellen dat Ron en Cora een groepsvisum konden aanvragen. Ja, ja in China is meer dan 1 persoon al een groep :). Voorwaarde is dat ze samen reizen en samen over straat moeten gaan. Dat leek Ron en Cora geen probleem. Die mevrouw vroeg nogal een bedrag voor het visum en er was weinig te onderhandelen. Dus op naar het volgende particuliere visumbureautje één deur verder……en ondertussen was er hoop…..Daar kwamen ze niet zelf op de proppen met een groepsvisum maar toen Ron het vroeg konden ze dat wel regelen. Ze gaven aan dat er 80% kans was dat het visum verleend zou worden. Het rare is dat Ron en Cora helemaal niets hoefden te overleggen….geen reisschema’s, geen terugvlucht. Het paspoort en het onderteken van een verklaring dat ze een groep waren, was voldoende ! Een versnelde procedure…twee dagen. Als ma en ik geland zijn in Nederland weten Ron en Cora of ze een nieuw visum hebben.

Dus met goede moed hebben we nog een aantal leuke dingen gedaan. We hebben de tempel van de 10.000 boeddha’s bezocht. Aan de rand van Hongkong bereik je via veel trappen met daarlangs allerlei beelden de tempel. Alle beelden hebben een ander gezicht. De tempel ligt prachtig en is indrukwekkend met al die kleine boeddha’s.

Ook hebben we genoten van een paar avondmarkten die Hongkong rijk is. Het leven in Hongkong komt pas laat in de ochtend (vanaf een uur of 11) op gang en gaat tot laat in de nacht door. We zijn verzeild geraakt in een straat waar allerlei mensen optreden: zingen en dansen en waar iedereen uit z’n dak gaat. Erg leuk om te zien.
En wat toch altijd mooi blijft in Hongkong zijn de lichtreclames. Als ’s avonds alles brand is dat erg mooi om te zien.

En jawel !! Het visum is gelukt. Ron en Cora gaan nog drie weken door China reizen !! Met vlaggetjes en petjes en allebei dezelfde kleur t-shirt aan. Dan zijn ze pas echt een groep :). Veel plezier samen !
Ma en ik zijn ondertussen goed thuis aangekomen en aan het bijkomen van de jetlag. Dan wacht ons weer de dagelijkse routine. En ik mis China, het eten maar vooral het samen reizen met ma, Ron en Cora. Het was een fantastische reis met ons vieren !

1. Marry:
    5 juni 2017
    Mooi geschreven ik mis het ook een maand lang met z'n vieren was geweldig leuk nu weer de draad oppakken van het dagelijks leven en Ron en Cora nog een paar weken volgen
  2. Hanneke Perier:
    5 juni 2017
    Heel mooi verhaal "geschreven" Claudia....Wat een aparte toestand dat je als groep wel weer terug kunt naar China....hahaha wat een groep zo groot en onoverzichtelijk als ze elkaar maar niet kwijt raken....ben benieuwd naar het volgende reisverhaal....
  3. Hanneke Perier:
    5 juni 2017
    Prachtige foto's weer....ik heb wel eens een paar Boeddha's gezien, maar ZOVEEL nog nooit....
  4. Irene:
    5 juni 2017
    Mooi en bijzonder verhaal Claudia!! Gelukkig zijn Cora en Ron nog voor een paar weken naar China! Fijn dat jullie het zo goed hebben ervaren met elkaar, is weer een mooie herinnering en straks nagenieten van de foto's! Sterkte met de jetlag......
  5. Ron & Cora:
    6 juni 2017
    Dank voor et plaatsen ;)
  6. Jose de Kreij:
    6 juni 2017
    een mooi verhaal maar ik ben toch blij dat je moeder weer naast ons zit ik heb der wel gemist.
  7. Lenie:
    7 juni 2017
    Een mooi verhaal. Dat is fijn dat ron & cora nog paar weken blijft in china
  8. Lenie:
    7 juni 2017
    Prachtige foto's
  9. Cora:
    8 juni 2017
    José dat zal straks ff tegenvallen als wij weer naast je zitten