Shenzhen

5 juni 2017 - Shenzhen, China

Hoihoi !

Eindelijk weer wifi (voor zover je daarover kunt spreken) dus hierbij de blog van Shenzhen.

Zoals Claudia al in vorig verhaal schreef waren we blij met het oh zo fel begeerde visum papiertje, want we wilden weg uit hong kong. De ervaring in ons hoofd van 3 jaar terug stond verre van de werkelijkheid en we hadden het wel gezien hier. 3 jaar geleden was het onze eerste azie kennismaking maar na 2 maanden china doet hongkong net even wat anders aan. Alles is duur, het eten is echt niet lekker, metros lijken uit vervlogen tijden en de mensen zijn anders. Hongkong is zeker geen china en we wilde onze reis afsluiten in het leuke china. We hebben er zelfs 2 vooruitbetaalde nachten in hongkong voor laten schieten ;)

Met het visumpapiertje op zak en een definitieve uitreisdata konden we een leuk geprijsde terugvlucht boeken vanaf guangzhou en we vliegen op 26 juni terug naar huis. We hebben er dan 3 maanden opzitten!

2 juni zijn we uitgechecked in ons hotel en vroeg in de morgen met de metro naar futian checkpoint gegaan waar je te voet de grens van hongkong met china over kan.

Er was even wat gedoe bij de douane want een los papiertje met een groepsvisum voor 2 personen is ook voor de chinese douaniers geen dagelijkse kost zo bleek ;)

Toch mochten we door en met een stempel op het papiertje rijker stonden we snel aan de andere kant. Buiten bij het metrostation hebben we eerst even een dumpling soepje genomen wat weer ouderwets genieten was. Daarna snel door met de metro naar dongmen area wat het centrum van shenzhen is. Ook hier weer normale prijzen voor een metrorit. Sochtends in hk waren we 4.50 euro pp kwijt en in shenzhen voor eenzelfde rit 70 cent :)

Aangekomen bij dongmen moesten we even zoeken naar een hotel. Vanaf nu hebben we geen boekingingen meer staan en doen alles onderweg. We hadden al snel een hotelletje gevonden en met 20 eur per kamer per nacht paste dat in ons budget. Beetje gedateerde kamers maar wel 3 keer zo ruim als in hk ;) De wifi was alleen hopeloos zo bleek later :( gelukkig kon ik nog wel de fotos op de blog krijgen maar daarna was het over. Dank aan clau nog voor het plaatsen van het hk reisverhaal :)

We wilden hier 3 nachten blijven om iets van de stad mee te pakken. Wel weer even wennen om met zijn 2en te reizen na een maand met 4 man te zijn opgetrokken. Maar het was ook wel weer leuk om de draad samen op te pakken.

Ons hotel lag in het centrum van dongmen area en dat hebben we geweten :) shenzhen is 1 groot shopping paradijs! Werkelijk... ik heb nog nooit zo iets gezien. De ene mall tegen de andere aan en in elke mall verdiepingen met kleine winkelstalletjes. Het lijkt bijna oneindig en het is oppassen geblazen om niet te verdwalen in het doolhof van shops met vnl kleding. Cora dacht dat ze helemaal gek werd en in de hemel was beland oid ;)

Uiteraard hebben we zelf ook wat dingetjes gescoord maar met onze beperkte bagageruimte kunnen we niet los gaan. Ik heb een aantal sportshirts ingeslagen voor minder dan 2 euro per shirt. Adidas en nike.
Voor degene die ooit in de buurt komen hier: vergeet de hongkong markten en ga naar dongmenstreet in shenzhen!! Echt een aanrader voor shop addicts ;)

We wilden nog wat van de stad zien maar daar is weinig van gekomen. We hadden op tripadvisor een vlooienmarkt in de planning staan maar daar aangekomen bleek deze niet meer te bestaan. Verder was het te warm overdag en met 35 graden moet je alles rustig aan doen (manze manze ).

Aan de overkant van ons hotel lag een eetstraat waar het ook een compleet gekkenhuis was. Alles voorhanden. Vers klaargemaakt en smaakte super. Van inktvis tot vleesspiezen en van noodle soepjes tot tarantulas. We hebben ons niet gewaagd aan rare dingen dit keer ...

Wel een eettentje gevonden met een hotpot formule waar je een klein hotpotje kreeg en alle ingredienten van een lopende band kon pakken om zelf te koken. Dat onbeperkt voor 3 euro per persoon ;)

Ik heb in shenzhen bij een shopje nog een tatoeage laten zetten op mijn onderarm met chinese tekens . De letterlijke vertaling is: i wish i could live forever.

Voor sommige zal wel duidelijk zijn dat dit een persoonlijke diepere betekenis heeft en ik wilde zelf wel een keer zoiets doen. Ook hier weer veel goedkoper dan in nederland en even goed opgelet of de naalden en inkt nieuw uit verpakking kwamen ;)
Terwijl mijn tatoeëerder bezig was heeft cora even haar nagels laten doen en een pedicure gedaan. Buiten was ik blij met het resultaat en de tatoeage is goed gelukt.

De volgende bestemming is liuxihe national forrest park ten noorden van shenzhen waar we inmiddels goed zijn aangekomen.

Fotos zijn up to date maar videos willen niet echt lukken met deze wifi.

Meer verhalen binnenkort en leuk dat jullie volgers nog steeds enthousiast zijn over de reisverhalen!

Tot snel!

1. Claudia Molendijk:
    8 juni 2017
    Was ik nog maar in China!
  2. Claudia Molendijk:
    8 juni 2017
    Cora, leuke paarse tas heb je! Hongkong of Shenzhen?
  3. Cora:
    8 juni 2017
    Claudia had die tas in Hong kong gekocht
  4. Marry:
    8 juni 2017
    Dit klinkt weer vertrouwd beter dan HongKong
  5. Hanneke Perier:
    8 juni 2017
    Gever dat eten en die hondjes en die konijnen....zielig....Die tatoe is nog een heel verhaal zeg....zal wel pijn gedaan hebben....Wat heerlijk dat jullie zo genieten van jullie " groepsreis"....En wat is dat voor Claudia en Marry snel voorbij gegaan....
  6. Lenie:
    9 juni 2017
    Weer een mooi verhaal. Geniet nog lekker van je vakantie