Guangzhou

25 juni 2017 - Kanton, China

Hiho!

22 juni zijn we vanuit ons heerlijke resort vertrokken naar ons eindpunt guangzhou, een wereldstad van formaat. We hadden reeds besloten hier weinig highlights te gaan bekijken omdat we de belangrijkste dingen 3 jaar geleden hier al gedaan hebben met janvi chow waar we nog steeds leuk contact mee hebben.

De keus voor guangzhou in deze regio was gemaakt vanwege de aantrekkelijk geprijsde terugvlucht naar nederland en het gunstige shopping klimaat :)

Het resort had met didi (de chinese uber) een auto voor ons geregeld welke ons naar het hotel bracht. Dit hotel was een mijlpaal voor ons omdat het het 25e hotel gedurende deze reis was. Het hotel hadden we vooruit gereserveerd op booking.com vanwege gunstige prijs en ligging. Helaas klopte de ligging niet en zaten we wat verderaf dan gedacht maar ach... de achterafwijkjes zijn heerlijk in china en het centrum lag 2km verder weg dus mochten we niet klagen. Na 2.5 uur rijden had de goede man het hotel gevonden en zich netjes aan de prijsafspraak gehouden.

De kamer weer lekker ruim en schoon dus dikke prima. Er was zelfs een golfkarretje voor de gasten die je naar een drukke straat bracht dus ook wel weer lekker.

De eerste dag zijn we naar shangxiajui pedestrian street geweest wat een soort shopping paradijs ala shenzhen is. Heerlijk druk en supergezellig. Naast wat shopping heeft cora haar nagels nog gedaan bij eoa luguber tentje waar de vrouw niet heel vriendelijk was vanwege de veel te lage prijs die cora had bedongen. Savonds hebben we in de buurt heerlijk gegeten en ons door een taxi terug bij het hotel laten afzetten. We hebben geleerd dat niet alle taxis je meenemen als je het adreskaartje van het hotel laat zien , maar als je eerst in de auto gaat zitten en de deur dicht doet doen ze wat meer hun best ;)

De volgende dag zijn we op aanraden van janvi naar beijing road gegaan een soort 2e shangxiajui. Hier kom je wat meer straatverkopers tegen die je meenemen naar de raarste achter slot en grendel schuurtjes waar je leuke nep artikelen kan kopen. Wel altijd op je hoede blijven natuurlijk want je weet maar nooit. Ook hier goed geslaagd en we hebben ons zoals in heel china niet 1 keer bedreigd of onveilig gevoeld, zelfs als je niets koopt omdat je er prijstechnisch niet uit komt. Want afdingen is een kunst hier, maar dat kun je het beste aan cora overlaten. We hebben wat boze chinezen gezien inmiddels die smijtend hun waar terig in de schappen gooide ;)

Rond 6 uur hadden we met janvi afgesproken bij beijing road en we zouden gaan dineren. Janvi had een lokaal restaurant uitgezocht waar het nummertjes trekken geblazen was vanwege de drukte. Na een half uurtje konden we aan tafel en hebben heerlijk duif, gans en kikker gegeten. Cora skipte maar even en nam wat zoete aardappels met beef en groente. Het was heerlijk en gezellig. Uiteraard nog wat na zitten babbelen en afscheid genomen met een biertje.

De dag erna zijn we via het mooie liwan park naar wenchang road gelopen. Daar in de wijk zit het vol met antiek winkeltjes en is er een jade markt. Heb er wat weinig fotos van maar het was superleuk daar. Wij als rommelmarkt liefhebbers hebben ons wel 10000 keer afgevraagd of we op eoa manier toch niet wat prachtige zooi konden meenemen, maar we hebben ons helaas moeten inhouden. Versturen is te duur en we zijn beperkt met onze bagage ruimte :(

We hebben ons daar super vermaakt. Heerlijk buiten aan de straat jouzi gegeten en uiteindelijk weer te voet op het nabij gelegen shanziajiu beland waar we savonds wat op een dakterras restaurant gegeten hebben.

Vandaag onze allerlaatste volle dag in het mooie maar vooral leuke china. Vannochtend nog een wandeling in het volks buurtje bij het hotel gemaakt waar ik nog even bij een straatkappertje ben gaan zitten. Geweldig hoe het volk dan toestroomt om dat toch even te bewonderen en te filmen. Naast knippen werd ik ook geschoren en ontdaan van neus en oorhaar. En dat voor 1.30 euro :) naja kan ik in iederegeval weer paar weken vooruit, sorry rosanna :)

We moesten om 1300 uitchecken want we hebben voor vannacht een hotel geboekt bij de luchthaven omdat we vrij vroeg vliegen en geen zin in gestress hebben.

Het hotel had een taxi geregeld en een jolige chauffeur bracht ons in 40 minuten 35 km verderop.
Het was even zoeken maar we zitten nu in ons 26e hotel en tevens de alllerlaatste.

Hier hebben we vanavond onze reis afgesloten met wat gerechten die ons deze reis het meest hebben verrast. Tomaten-eiersoep, beef met papers en gebakken aubergine in knoflook... yummi ;))

Vanavond nog ff 6 halve liters van ons favoriete TsingTao bier naar binnen gewerkt en nu is onze reis dan toch ten einde gekomen.

Rugzakken zijn gepakt en alles staat klaar om morgen ochtend vanaf bayun airport naar amsterdam te vliegen. Nog wel ff overstappen op moscow waar we 3.5 uur moeten wachten op de vervolg vlucht.

Hopelijk gaat alles zoals geplanned en staan we morgen rond 23.30 op schiphol waar we opgehaald zullen worden door richard en mijn moeder.

China ... tja... wat kun je ervan zeggen...
In onze beleving past er maar 1 woord:

GEWELDIG!!

Niet vanwege de highlights maar vanwege de afwisseling en het chinese volk.

We hopen dat jullie volgers iets van onze beleving en ervaring hebben meegekregen en wij vonden het super als we reacties via fb of de log kregen.

Thuis volgt nog 1 verhaal maar dat kan een paar dagen duren.

Hopelijk tot snel!

1. Jenny mulder:
    25 juni 2017
    Goede vlucht super genoten van jullie reis mooie fotos
  2. Jose de Kreij:
    25 juni 2017
    Goede terugreis en tot snel
  3. Richard:
    25 juni 2017
    Hopend op een "vertraginsvrije" terugreis.....
  4. Saskia Rutten-Alberts:
    25 juni 2017
    Heerlijk mee gereist met jullie verhalen.
    Het is vast ook weer heerlijk om thuis te komen!
  5. Lenie:
    25 juni 2017
    Een hele goede terug reis. Bedankt dat ik mee kon genieten vanjullie reizen foto's het was top geweldig. ✈
  6. Marry:
    25 juni 2017
    Ik vind het fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad maar ook erg fijn dat jullie weer bijna thuis zijn
  7. Hanneke Perier:
    25 juni 2017
    Super genoten van jullie verhalen, foto's en video's....
    Ik ben ook heel blij dat er geen rare dingen zijn gebeurd de afgelopen 3 maanden....
    Goeie thuisreis en hopelijk tot snel....
  8. K.Kronkelz:
    26 juni 2017
    Goede terugreis Ron en Cora !
  9. Claudia Molendijk:
    26 juni 2017
    Genoten van al jullie reisverhalen maar vooral van de vier samen met jullie en ma !
    Goeie reis en lekker nagenieten de komende tijd !
  10. Claudia Molendijk:
    26 juni 2017
    van de vier weken met jullie samen dus ;)