Yangshan

14 juni 2017 - Yangshan, China

Heyho!

11 juni zijn we rond 08.00 vertrokken bij ons hotelletje in het gezellige shaoguan. Het uitchecken verliep soepel alleen was de nog in pyama geklede eigenaresse nog wat slaperig.

We hadden snel een taxi gevonden die ons naar het busstation bracht en moesten daar nog een half uurtje wachten voor de bus vertrok naar yangshan.

De busrit duurde 3.5 uur omdat deze diverse plaatsjes aandeed en overal moesten er mensen bij. Wel was het een mooie busrit door prachtig gebied dus dat was smullen van de uitzichten onderweg.

Aangekomen in de relatief kleine plaats hadden we snel het hotel (welke we een dag eerder op internet hadden gezien) per taxi bereikt.

De ontvangst in de enorme lobby was vriendelijk als altijd en de prijs klopte met de internetprijs. Al snel waren we op onze mooie kamer op de 7e verdieping. Heerlijk om na vorig hotelletje weer een wat luxere accommodatie te hebben. De kamer was erg schoon en met half uitzicht op de bergen en half op het zwembad welke op de zesde verdieping op een parkeergarage gebouwd was.

Die middag hebben we wat in de stad geslenterd en gegeten bij een restaurant in de stad waar wat live moderne chinese muziek was.

De volgende ochtend zijn we op tijd opgestaan voor een wandeling naar het nabij gelegen beishan ancient tempel complex. Wat naar onze mening de mooiste tempel van china was. Fraai supergroot complex met heel veel beelden en diverse gebouwen. Een monnik nodigde ons nog uit voor een eoa ritueel waar we de precieze betekenis niet van kennen ;)

Boven bij het complex was het helemaal geweldig met 5 torens bekleed met kleine boeddha beeldjes.

We waren boven moe en versleten want zon klim met 35 graden is niet nix! Het is echt snikheet.

Gelukkig bood het zwembadje uitkomst waar we buiten ons nog 2 andere chinezen zagen dus we hadden het bijna voor onszelf.

Die avond voor de verandering eens in ons hotel gegeten waar het supergezellig was met het personeel. Verder waren er geen gasten daar. We bestelden een combi menu vanaf een plaatje en dat hebben we geweten! Een grote kookpot met een in stukken gesneden hele kip. De kop zat er bij en het personeel moest lachen toen cora vroeg deze weg te halen ;) het eten was veel te veel (ik denk voor 4 personen) maar superlekker! Het enige wat we hebben laten staan zijn wat groente en een schaal met vissekoppen waar nog bouillon van gemaakt kon worden. 10 eur pp incl bier is natuurlijk geen geld voor zo'n maaltijd maar wel sneu voor de kip natuurlijk.

De dag erna zijn we naar een grote markt geweest waar je weer word aangekeken als eoa buitenaards wezen. De chinezen zijn afwachtend maar ze vinden het geweldig als je met ze probeert te communiceren in omgevingen waar normaal geen toeristen komen.

Wel weer ff schriken van de slachtingen van pluimvee op zon markt maar hoe erg het ook lijkt, na 3 maanden kan je er tegen en er naar kijken.

Smiddags na een heerlijke noodle lunch bij een klein ranzig tentje maar weer uit zitten buiken bij het zwembad, waar het dit keer met 6 andere gasten erg druk was ;)

Die avond weer chinees-westers in het muziekrestaurantje gegeten waar het praktisch leeg was.

We merken wel dat er een weersomslag plaats vind, want geregeld zijn er kleine hoos buien en snachts kan het flink onweren. Zo ook die nacht.

De laatste dag zijn we voor een boottochtje naar klein guilin gegaan. Zoals eerder aangegeven is het toerisme vervoer wat minder geregeld in deze provincie dus moesten we 20km met een taxi. Gelukkig is alles betaalbaar hier en zo ook de taxirit van 6 euro :)

Klein guilin dankt zijn naam aan het gebied uit de provincie yunan waar we 3 jaar geleden geweest zijn. Het landschap is minder extreem als daar maar de karst pieken zijn duidelijk zichtbaar en mooi om te zien. Aangekomen was er niets dan een loopbrug waar we al wiebelend de grootste lol hadden. Bij de bootjes stond de man raar te kijken want er leek verder geen toerist te bekennen. Na wat onderhandelen kwam et uiteindelijk een vrouwtje aan gelopen die ons meenam op het bootje.

Erg leuke ervaring opgedaan maar bizar om de tegenstrijdigheden te zien. Want dwars door het mooie gebied is een prestige project gebouwd. Een viaduct van 100 meter hoog dwars door het natuurgebied. Bizar om te zien. Wel mochten we zelf het vlot even proberen te besturen met een lange bamboe afzetstok maar dat valt nog niet mee ;)
Het bootochtje was niet heel lang en na 40 minuten kwam er een motorbootje om het vlotje terug te slepen stroom opwaarts.

Het was inmiddels gestopt met zacht regenen en het goot... werkelijk.

We hebben wat thee gedronken in nabij gelegen restaurantje in afwachting van de taxi die ons keurig op de afgesproken tijd weer ophaalde. We waren net op tijd want er kwamen 2 bussen chinese toeristen aan en er gaat niets boven een attractie voor jezelf ;)

Die dag heeft het verder alleen maar geplensd en geonweerd want tja... het regenseizoen is duidelijk begonnen. We konden ook niet zwemmen of nog iets anders doen.

We hebben alleen de buskaarten voor qingyuan nog geregeld voor morgen en gegeten in het leuke hotel restaurant.

Morgen vroeg weer op want de bus vertrekt om 09:00.

Tot snel!

1. Claudia Molendijk:
    16 juni 2017
    Mooie avonturen weer. En mooie foto's. Vooral die van dat beeld met de zon.
    Leuk om jullie vandaag ff gesproken en gezien te hebben :).
    Heel veel plezier nog!
  2. Marry:
    16 juni 2017
    We gaan die verhalen straks missen
  3. Hanneke Perier:
    19 juni 2017
    Wat een pracht en praal en wat een troep en wat een netheid....en die prachtige natuur....zoveel contrasten....het zal voor jullie een onvergetelijke reis geweest zijn....maar dat slachten van die kippen daar zou ik nooit aan kunnen wennen....ik zou geen kip meer door mijn keel krijgen....jullie zullen die noedelsoep ook wel een keer zat zijn....hahaha
  4. Ron & Cora:
    20 juni 2017
    @hanneke : het eten hier word je nooit zat!!

Op een of andere manier is het hier toch diervriendelijker dan de kippen en kuiken maaimachines die we in het westen hebben.